Joku aika sitten liityin kolmeksi kuukaudeksi MTV3:n Keventäjiin lähinnä siksi, että voin käyttää siellä olevaa kalorilaskuria kirjanpito-ohjelmana syömisilleni. Ja onhan siellä kivoja reseptejäkin, jos niitä tulisi silloin tällöin kokeiltua. Keventäjien reseptillä tehty aspartaamilla makeutettu raparperi-vispipuuro ei tosin ollut mikään kulinaarinen nautinto, eikä myöskään visuaalinen (epämääräistä vihertävänharmaata mössöä).

Laitoin tavoitteekseni pudottaa noiden kolmen kuukauden aikana kuusi kiloa. En enempää, koska olen tällaisella hitaalla ja toivottavasti pysyväisluonteisella painonpudotuslinjalla. Laskennallinen päivittäinen kalorimäärä on valitsemallani vauhdilla n 1600 kaloria per päivä, ja siihenhän saa syödä jo paljon. Lisäksi liikunnan avulla voi vähentää reilusti syömiään kaloreita, epäilen tosin ettei liikunnan vaikutus oikeasti voi ihan noin suuri olla...

Olen pyöräillyt töihin lähes päivittäin, edestakainen työmatka on 14 km. Olen ollut huomaavinani että matka taittuu nyt nopeammin kuin aloittaessani. Käytän isompia vaihteita kuin alussa, reisilihaksissa tuntuu olevan enemmän voimaa, ylämäet taittuvat helpommin. Nautin pyöräilystä ja olen välillä rantakatua kiitäessäni oikein voimani tunnossa :o). Voisin ruveta vapaa-aikana tekemään pidempiäkin lenkkejä.

Olen kirjannut syömisiäni keventäjien kalorilaskuriin niinäkin päivinä kun on tullut näitä ohareita. Niitä on viime aikoina tullut vähän turhan usein.  Olen kuitenkin huomannut että vaikka päivän saldo olis repsahduksista johtuen mennyt yli sallittujen kaloreiden, se vain on aniharvoin mennyt yli päivittäisen arvioidun kokonaiskulutukseni. Eli tuollaisina pävinä "projektini" on vain pysähtynyt, ei siis epäonnistunut.  Ja joka aamu on "armo uus", ja voi taas jatkaa taaperrusta terveempien elämäntapojen tiellä.

Sain muuten jokin aika sitten verikokeiden tulokset. Mulla on tosihyvät kolesteroli- ja verensokeriarvot. Siinäpä on syytä iloon, vaikka läskin sulaminen onkin lujassa.